zondag 3 oktober 2010

Het grote bankenonderzoek

In de Clickx van september vinden we een testdossier over internetbankieren terug. Omdat je hierover de wildste cowboyverhalen kan horen terwijl ikzelf reeds meer dan 10 jaar op deze manier alle bankzaken afhandel, leek het me de moeite waard dit even van dichterbij te bekijken. Naast veligheid staat Clickx ook stil bij klantvriendelijkheid. Hoe vlot kan je info over woonkredieten terugvinden? Wat is je eigen IBAN-rekeningnummer? En uiteraard, hoe “granny-proof” is de homebanking module?
Veiligheid
Ondanks het feit dat er bij geen enkele bank echte problemen werden vastgesteld, komt Deutsche Bank als minste uit het onderzoek naar voor. DB is de enige die geen gebruik maakt van een kaartlezer of digipas. Doordat Argenta bij het inloggen ook nog een abonneenummer vraagt en de procedure om overschrijvingen te bevestigen afwijkt van de inlogprocedure, krijgt Argenta heel verdiend de eerste prijs.

Granny-proof
Gelukkig beseffen de banken dat door te veel bankiaans taalgebruik de boodschap vaak verloren gaat. Qua vlotheid in de zoektocht naar informatie zijn krijgen vooral de grootmachten Dexia, KBC en BNP een onderscheiding. Ook qua gebruiksgemak bij de homebankingmodule zelf is BNP absoluut een aanrader door het gebruik van eenvoudige demofilms. Ook bij Dexia en AXA is er duidelijk nagedacht over visuele hulpmiddelen. Deutsche bank is opnieuw absoluut gebuisd en valt met een lijvige handleiding van 150 pagina’s echt uit de boot.

Tips
Omdat inbreken bij computersystemen van de bank geen gemakkelijke klus is, zijn vooral de gebruikers de zwakste schakel. Zorg er dan ook voor dat je PC netjes beveiligd is en log nooit of te nimmer in op je homebanking vanop een publieke PC. Tot slot nog dit. Ben je toch het slachtoffer van fraude, weet dan dat elke klant in principe systematisch vergoed wordt zolang jezelf een bedrog pleegt natuurlijk!

Uit Clickx september 2010 (nr. 223)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten